Latamy i lotniska zwiedzamy

lotnisko
  • Sharebar

Przemierzamy świat wzdłuż i w szerz ciesząc się z wynalazku, jakim jest samolot. Ten najszybszy i wciąż najbezpieczniejszy środek transportu przenosi nas z miejsca na miejsce w niezwykle komfortowych warunkach. Mapa lotów świata wskazuje, że największe zagęszczenie samolotów na naszym niebie jest nad Europą. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem Europejczycy, mający dostęp do tylu linii lotniczych świata, również tanich, chętnie odbywają podniebne podróże. Największą popularnością cieszą się oczywiście oferowane przez przewoźników tanie loty.

Często podróżując samolotami prawie na pamięć znamy najczęściej odwiedzane przez nas lotniska. Zazwyczaj oczywiście oceniamy ich funkcjonalność, a z rzadka analizujemy ich zmyślną architekturę. Są na świecie porty lotnicze, które możemy zakwalifikować do najdziwniejszych, najpiękniejszych, najdroższych i największych. Większość prezentuje niezwykłą wyobraźnię prześcigających się twórczymi popisami architektów. Ikoną nowoczesnej technologii są lotniska w Pekinie, Madrycie i Marrakeszu.

Czerwono-złota bryła portu lotniczego chińskiej stolicy przypomina smoczą bryłę. Jest to największy na świecie, liczący 4 km, nadziemny terminal lotniczy. Idąc przez budynek daje się zauważyć przez sufitowe okna, że wpadające światło zmienia kolory przechodząc z czerwonego aż do złotego. Madryckie lotnisko Barajas infrastrukturą jest kompilacją pokładów supernowoczesnego statku powietrznego z drewnianym statkiem morskim, co w całości odbiera się za futurystyczny pojazd kosmiczny. Z kolei bryła terminala w Marrakeszu jest niezwykle lekka, a wszystko za sprawą rewelacyjnego połączenia tradycyjnych form architektonicznych islamskiego świata z modernizmem. Dzięki zamontowanym na dachu fotowoltaicznym ogniwom, jest to najbardziej eklektyczne lotnisko.

Klasykiem jest lotnisko Johna F. Kennedyego w Nowym Jorku. Do ustanowionych przez jego projektanta Eero Saarinena kolejni architekci światowych lotnisk muszą się wciąż odwoływać. Według założeń port miał oddawać ducha podróży i swoją formą z rozpostartymi skrzydłami wielkiego ptaka projektantowi się to udało. Działający do 2008 r. ogromny terminal lotniska Tempelhof w Berlinie śmiało można powiedzieć, że jest ojciec nowoczesnych portów lotniczych. Zakrzywiony łukowato główny terminal długi jest aż na pół kilometra. Swym kształtem na wiele lat zdefiniował późniejsze światowe lotniska. Na jego trawiastej części jest obecnie urządzany park miejski, a pasy startowe służą rowerzystą za tory do treningu.

Najdroższe jest zbudowane na usypanej w zatoce sztucznej wyspie lotnisko Kansas w Japonii. Jego dwukilometrowy terminal będący wypełnioną słońcem tubą, przypomina kadłub ogromnego samolotu. Najdroższe w wybudowaniu portu było usypanie wyspy mającej 21 mln metrów sześciennych, z uwzględnieniem osiadania. Stworzona konstrukcja miała na celu oparciu się często w tych stronach szalejącym trzęsieniom ziemi i tsunami, co się konstruktorom wyśmienicie udało.

Źródło – http://ryan–air.com/

VN:F [1.9.17_1161]
Ocena: 0.0/5 (0 oddanych głosów)

Podobne wpisy:

  1. Hotele i lotniska
  2. Konflikt interesów na Okęciu
  3. parking przy lotnisku
  4. Nowy port lotniczy w Świdniku
  5. Z krakowskiego portu lotniczego do Moskwy
Komentarze i pingowanie jest obecnie wyłączone.

Komentarze są wyłączone.