Białka w diecie i suplementacji sportowej

  • Sharebar

Czym są białka?

Białka to wielkocząsteczkowe biopolimery, zbudowane z reszt aminokwasów połączonych ze sobą wiązaniami peptydowymi. Występują we wszystkich żywych organizmach. Jeśli chodzi o strukturę pierwiastków, białka składają się z węglu, tlenu, azotu, wodoru, siarki i fosforu. Pod wpływem wysokiej temperatury ulegają tzw. denaturacji, czyli ścinają się, są na ogół rozpuszczalne w wodzie. Dzielą się na białka proste (proteiny) – zbudowane wyłącznie z aminokwasów, oraz złożone. Ich funkcje w organizmie to m.in. – kataliza enzymatyczna, transport, magazynowanie, kontrola przenikalności błon komórkowych, uczestniczenie w przekazie impulsów nerwowych, funkcja immunologiczna i wiele innych.

 

Jakie jest znaczenie białka?

Białko tworzy wszystkie komórki w ludzkim ciele, stanowiąc około 20% jego masy. Dostarczane do ustroju z pożywieniem, są rozkładane na aminokwasy, po to, żeby z nich znów odbudować białka, takie, jakie sa potrzebne w organizmie. Jedynie białko pochodzenia zwierzęcego zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne (czyli takie, których organizm ludzki nie jest w stanie sam wytworzyć). Spożycie białek jest więc kluczowe, w ilości około 0,75g na każdy kilogram masy ciała u dorosłej osoby. Ta ilość oczywiście zmienia się w zależności od wielu czynników – wieku, stanu zdrowia, poziomu aktywności fizycznej itd. Należy przy tym pamiętać, że organizm zużywa tyle białka, ile potrzebuje, reszta odkłada się zwiększając naszą masę ciała.

 

Jakie są źródła białka?

Jeśli chodzi o zróżnicowaną dietę, najbogatszymi w wartościowe białka są – tłuste ryby, soja, jaja, drób, rośliny strączkowe, chudy twaróg, wołowina, orzechy. Wiadomo również, że żaden suplement nie zastąpi dobrze dobranej diety, niemniej w sporcie wyczynowym dodatkowa suplementacja białkiem wydaje się być nieodzowna. Zaletą takich odżywek jest ich niska kaloryczność – dostarczamy białka wysokiej wartości do organizmu, nie narażając się przy tym na dodatkowe kalorie. Białko jest najpopularniejszą, obok węglowodanów, formą odżywki sportowej, zawiera białka różnego pochodzenia i jakości. Różny jest też sposób produkcji suplementów – od from najprostszego koncentratu, przez oczyszczone izolaty, po najbardziej wartościowe hydrolizaty. Białka zawarte w odżywkach białkowych pochodzą z serwatki mleka, jaj, soi, wołowiny.

 

Białko a sport

Zapotrzebowanie na białko u sportowców jest znacznie większe niż u osób mniej aktywnych fizycznie. Diety wysokobiałkowe są tutaj normą, powszechne jest również używanie suplementów diety zawierających białko. W przypadku, w którym dochodzimy już to maksymalnego, zaleconego nam, spożycia kalorii, a nadal mamy zapotrzebowanie na substancje odżywcze, takie odżywki są idealnym rozwiązaniem. Uwalniają również w organizmie aminokwasy, których obecność jest niezbędna w regeneracji potreningowej i w zabezpieczeniu mięśni przed rozpadem i uszkodzeniami.

VN:F [1.9.17_1161]
Ocena: 5.0/5 (1 oddanych głosów)
Białka w diecie i suplementacji sportowej, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Podobne wpisy:

  1. BCAA
  2. Jakie suplementy diety wybrać?
  3. Smaczne Batony Fitness
  4. Witaminy (minerały) w tabletkach
  5. Odchudzanie z Herbalife
Komentarze i pingowanie jest obecnie wyłączone.

Komentarze są wyłączone.