A Ty? Jaki target reprezentujesz?

  • Sharebar

Media adresują swoją ofertę do określonej grupy docelowej. Im bardziej precyzyjnie zostanie określona, tym większa szansa, że konkretne propozycje trafią do właściwych adresatów.

Dziedziną, w której kolosalne znaczenie ma właściwe określenie grupy docelowej jest reklama. Jeśli produkt ma trafić w gust i upodobania odbiorców, trzeba o nich wiedzieć jak najwięcej: wiek, płeć, wykształcenie, pochodzenie, zainteresowania, sposób spędzania wolnego czasu, najpopularniejsze media społecznościowe, żargon podpatrzony na internetowych forach… Upraszczając zagadnienie – młodzież nie kupi sobie produktu, który jest przeznaczony dla osób dorosłych i dorosłym językiem reklamowany (no, chyba że jest to używka, ale na billboardy w tym wypadku jej wizerunek i logo nie trafi).

Czy tego chcemy, czy nie – znajdujemy się pod lupą speców od kategoryzacji społeczeństwa na grupy docelowe. Trzeba przyznać, że ich praca nigdy nie była tak łatwa, jak teraz, w dobie mediów społecznościowych. Ludzie sami piszą, a właściwie – upubliczniają: czego chcą, kim są, czym się interesują i jaki przekaz do nich trafia, a jaki się z nimi mija. Kiedyś trzeba było do wybranych osób dotrzeć i za pomocą ankiet telefonicznych wydobyć informacje – teraz wystarczy je zebrać i podsumować.

Kiedyś jednym z analizowanych źródeł danych były wyniki sprzedaży płyt z muzyką – amerykańska lista przebojów singlowych dała też początek formatom radiowym. Odbiciem panujących mód na przeboje była prowadzona przez magazyn Billboard lista Top-40 – im dany utwór był częściej prezentowany w radiu, tym wyżej był w notowaniach – pod uwagę przy układaniu listy Billboardu brano dane frekwencyjne. Lista Top-40 zwana też Pop Contemporary Hit Radio mogła zarazem zasilić z marszu ramówkę radia, co wykorzystywało wiele prywatnych rozgłośni.

Publiczność zaczęła się jednak różnicować, czego efektem były nowe trendy  wyrosłe z rdzenia niezwykle pojemnego formatu Adult Contemporary (AC) – w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku w ten sposób wyodrębniły się z AC hot, soft, mainstream, urban i rhythmic AC. Kolejna rewolucja tego formatu miała już miejsce w latach 80. wraz z niezwykłą popularnością MTV – tym razem jednak nie tyle powstały nowe odnogi, ile w obrębie każdej doszło do przetasowania artystów, którzy byli prezentowani na falach eteru.

A co z Polską? Po czasie przemian ustrojowych, kiedy dopuszczono do głosu nowe, prywatne rozgłośnie nadając im miejsce na falach ultrakrótkich. Zmiany w ramówce nadawców publicznych opłacanych w ramach abonamentu radiowo-telewizyjnego były nieuchronne – wraz z targetowaniem odbiorców poszła w parze dostosowana do nich oferta muzyczna.

Obecnie, w dobie niezwykłej popularności Internetu, wolność wyboru jest większa niż kiedykolwiek. Nie tylko możemy wybierać wśród tysięcy rozgłośni z całego świata, ale możemy też samodzielnie skonstruować ofertę muzyczną tylko na własny i naszych znajomych użytek. Służą temu algorytmy dopasowujące kolejne propozycje do naszych ulubionych wykonawców, a efekt finalny może być natychmiast oceniony na portalu społecznościowym, z którego korzystamy. Tego typu projekty, o ile tylko je upublicznimy, wzbogacają nasz wizerunek, który kształtujemy w Sieci. Nie jest tajemnicą, że przed rozmową o pracę pracodawca przegląda nasze portfolio dostępne w Internecie, a składają się na nie zarówno pozostawione przez nas ślady tekstowe, graficzne czy fotograficzne, jak i profil na FB. Nasze zainteresowania są oceniane równie wnikliwie, co dokonania. Możemy uatrakcyjnić nasze internetowe alter ego nie wybierając jednej z popularnych stacji radiowych do ulubionych, ale tworząc nową, odmienną od innych propozycję muzyczną. Obok stworzenia własnej pozytywnej historii będzie to znakomity sposób na uatrakcyjnienie naszego wizerunku.

VN:F [1.9.17_1161]
Ocena: 0.0/5 (0 oddanych głosów)

Podobne wpisy:

  1. Jaki kombinezon motocyklowy?
  2. Jaki grill najlepszy?
  3. Jaki projekt wybrać do kuchni?
  4. Jaki sprzęt potrzebny jest na budowie
  5. Antresole i ogrodzenia – jaki materiał jest najlepszy?
Komentarze i pingowanie jest obecnie wyłączone.

Komentarze są wyłączone.