Zużycie eksploatacyjne amortyzatorów

  • Sharebar

Amortyzator to nieodłączny element zawieszenia samochodu. Głównym zadaniem tego komponentu jest tłumienie drgań tłoczącego się po nierównej nawierzchni koła i ograniczanie przechyleń nadwozia w czasie pokonywania ostrych zakrętów lub podczas hamowania.

Za amortyzację pojazdu odpowiadają elementy sprężyste zawieszenia – sprężyny amortyzatorów, resory, drążki skrętne, a nawet miechy powietrzne. Amortyzator w głównej mierze ma wytłumić drgania koła i ograniczyć przechylenia, dlatego wielu specjalistów uważa, że nazwa amortyzator jest nie do końca precyzyjna. Częściowo niesprawny, nie posiadający odpowiedniej siły tłumienia, amortyzator znacznie obniża komfort jazdy i zwiększa niebezpieczeństwo w trakcie jazdy.

Od lat powszechnie stosowanym w samochodach rozwiązaniem są amortyzatory hydrauliczne. Amortyzatory gazowe to w rzeczywistości amortyzatory hydrauliczno-gazowe. Oba rozwiązania tłumią drgania dzięki cieczy, która przepływa przez odpowiednio skalibrowane kanały i zawory. Amortyzator podlega wymianie w przypadku zużycia eksploatacyjnego, lub w przypadku przedwczesnego uszkodzenia, np. w wyniki kolizji.

Zużycie eksploatacyjne

Przebieg zużywania się amortyzatorów przebiega zazwyczaj bardzo nieświadomie. Pojazd, który porusza się z nieprawidłowo działającymi amortyzatorami zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Zbyt długa eksploatacja pojazdu z zużytymi amortyzatorami może doprowadzić do groźnej sytuacji w czasie awaryjnego hamowania lub szybkiego pokonywania zakrętu.

Brak odpowiedniego tłumienia drgań koła może prowadzić do chwilowego odrywania się pojazdu od nawierzchni. Wadliwie działający amortyzator ma ogromny wpływ na funkcjonalność układu ABS – ogranicza ciśnienie w hamulcach, co prowadzi do znacznego wydłużenia drogi hamowania i układu ESP – gdzie mogą wystąpić zaburzenia prawidłowej stabilizacji toru jazdy.

Stan polskich dróg nie jest zachwycający – jest wręcz tragiczny. Aby uniknąć niebezpieczeństwa należy kontrolować stan amortyzatorów w miarę regularnie co 20 -30 tysięcy kilometrów lub przynajmniej raz w roku. Badania diagnostyczne warto powierzyć specjalistom, bowiem sprawdzanie stanu amortyzatorów na własną rękę jest mało precyzyjne.

Pojawienie się wycieków może oznaczać, że zużyciu uległo uszczelnienie tłoczyska. Istotny wpływ na tłumienie drgań ma bowiem olej przepływający przez specjalnie skalibrowane zawory.  W przypadku nawet niewielkiego ubytku amortyzator nie będzie działał prawidłowo. Uszkodzenia uszczelnienia są zwykle spowodowane zanieczyszczeniami lub zbyt dużymi obciążeniami.

Przeprowadzana kontrola zawieszenia i amortyzatorów powinna obejmować także wnikliwe sprawdzenie elementów współpracujących z amortyzatorem. Istotnym jest określenie stanu tulei metalowo-gumowych, łożysk mocujących, odbojów, osłon i sprężyn. W wyniku nie wykrytych usterek tych podzespołów, może dojść do nietypowych stuków i oczywiście spadku siły tłumienia.

Amortyzator, jak każda inna część eksploatacyjna pojazdu, może ulec także przedwczesnemu uszkodzeniu wskutek kolizji lub zbyt dużych obciążeń udarowych, które mogą powstać w wyniku wjechania w dziurę. Wówczas należy dokonać niezwłocznego przeglądu całego układu zawieszenia pod kątem uszkodzeń tłoczysk, obudowy, odbojów, sprężyn i wahaczy.

Wymiana amortyzatorów

Oczywiste jest, że zużycie eksploatacyjne lub uszkodzenie amortyzatora wiąże się z koniecznością jego wymiany. Niedopuszczalne jest używanie do tego celu elementów pochodzących z demontażu. Elementy używane znacznie obniżą bezpieczeństwo. Tylko nowe części pozwolą w pełni przywrócić odpowiednią sprawność układu zawieszenia.

Amortyzatory zaleca się wymieniać parami na danej osi. Warto zamontować nowe zestawy ochronne – odboje i osłony. Sama wymiana amortyzatorów powinna odbywać się zgodnie z technologią przewidzianą przez producenta pojazdu. Warto także kupić komponenty znanej marki od zaufanego dystrybutora – w tym celu specjaliści od układu zawieszenia polecają odwiedzić http://www.autoamortyzatory.pl/amortyzatory/k,100121/.

Amortyzatory stosowane we współczesnych samochodach są dopracowanymi i trwałymi elementami składowymi układu zawieszenia, jednak nie należy zapominać, że tak jak inne części, podlegają normalnemu zużyciu eksploatacyjnemu. Dlatego warto regularnie kontrolować stan zawieszenia, a wykryte usterki niezwłocznie naprawiać. Bezpieczeństwo na drodze to w końcu kwestia nadrzędna.

VN:F [1.9.17_1161]
Ocena: 3.0/5 (2 oddanych głosów)
Zużycie eksploatacyjne amortyzatorów, 3.0 out of 5 based on 2 ratings

Podobne wpisy:

  1. Amortyzator nie tylko dla orłów
  2. Czy można zmniejszyć zużycie paliwa?
  3. Materiały eksploatacyjne
  4. Bądź ekologiczny, ogranicz zużycie papieru
  5. Ubezpieczenie samochodu zmodyfikowanego
Komentarze i pingowanie jest obecnie wyłączone.

Komentarze są wyłączone.