Automatyczne skrzynie co warto wiedzieć?

  • Sharebar

Może się wydawać, że skoro automat, to i jazda powinna być… automatyczna. Również automatycznych skrzyni biegów trzeba jednak używać z głową, aby jak najbardziej wydłużyć ich żywotność. Przedstawiamy kilka ważnych wskazówek, jak to zrobić.

Wokół automatycznych skrzyni biegów zrodziło się wiele niesprawiedliwych stwierdzeń. Jedni narzekają, że ewentualna naprawa automatycznej skrzyni biegów jest dużo bardziej kosztowna, że cena samochodu z automatem jest nieporównanie większa. Skrzynie automatyczne przy obecnym zaawansowaniu technologicznym nie psują się częściej niż skrzynie manualne, a ceny samochodów z automatycznymi skrzyniami nie są radykalnie wyższe. Nie znaczy to jednak, że wystarczy wrzucić D, wcisnąć pedał gazu i o niczym innym nie trzeba myśleć.
Standardowe skrzynie posiadają podstawowy tryb przełączania i pozycje o układzie P-R-N-D. Co oznaczają poszczególne litery?
P (parking) – w tym trybie włącza się mechaniczna blokada kół. Używany jest głównie podczas dłuższego postoju, uruchamiania i gaszenia silnika. W przypadku wzniesień należy przedtem pamiętać o zaciągnięciu hamulca ręcznego, dzięki czemu nie przeciążamy blokady kół. W innym przypadku powrót dźwigni zmiany biegów do pozycji D może nie być łatwy i wymagać mocniejszego szarpnięcia.
R (reverse) – to po prostu bieg wsteczny, który należy uruchamiać tylko podczas postoju – czyli podobnie jak w przypadku skrzyni manualnej – tylko z wciśniętym pedałem hamulca.
N (neutral) – czyli luz, służący do zmiany przełożeń lub dłuższego postoju. Lepiej nie używać go podczas jazdy, ponieważ spada wtedy ciśnienie oleju w skrzyni biegów do wartości spoczynkowej, co grozi uszkodzeniem jej podzespołów.
D (drive) – jazda do przodu przy użyciu wszystkich dostępnych biegów.
Poza tym są – w zależności od modelu – jeszcze pozycje specjalne, blokujące dane przełożenia lub włączające specjalny tryb jazdy jak np. 1, 2, 3, L, czy S. Są one przydatne najbardziej, kiedy poruszamy się na przykład po śliskiej nawierzchni.
Tyle, jeśli idzie o podstawową wiedzę. Wielu kierowców zapomina jednak o niemniej ważnej wiedzy dodatkowej.
A ważne jest na przykład to, żeby podczas postoju na światłach nie wrzucać N, tylko wcisnąć hamulec, a dźwignię pozostawić w pozycji D, ponieważ częste wachlowanie między N a P podczas jazdy w zatłoczonym mieście prowadzi do szybszego zużycia tarczek sprzęgłowych. Nie należy też przerzucać biegów z wstecznego na D lub odwrotnie, gdy pojazd jest w ruchu. Może to zniszczyć przekładnię. Nawet najnowsze skrzynie potrzebują chwili na uruchomienie przełożenia.
Co warto zapamiętać, to fakt, że wbrew pozorom to osoba prowadząca może decydować o zmianie przełożenia i tak na przykład podczas wyprzedzania wystarczy zrzucenie jednego lub więcej przełożeń, a następnie gwałtowne wciśnięcie pedału gazu, by skrzynia nie zmieniła z powrotem biegu na wyższy. Po czym wystarczy nieco unieść prawą stopę, by dać jej sygnał do zmiany biegu na wyższy. Rzeczą, jakiej należy unikać jest z kolei ruszanie z piskiem opon, bo nawet jeśli dodamy gazu na N i wbijemy D, to silnik się zadławi albo zafundujemy sobie nieprzyjemne szarpnięcie.
Czynniki niezależne od nas, na które trzeba zwrócić uwagę, by zwiększyć przebieg skrzyni, to problemy silnika, natury elektrycznej, świece czy alternator. Trzeba pilnować wymiany płynu w układzie chłodzenia i jego właściwego funkcjonowania. Należy również pamiętać, że pojazdy sprowadzane na przykład zza oceanu, najczęściej wymagają dodatkowej chłodnicy oleju, aby móc poruszać się po europejskich autostradach i nie doprowadzić do niebezpiecznie wysokich dla skrzyni temperatur oleju.
No i jeszcze jedna istotna wskazówka. Najczęściej holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów, kiedy się zepsuje, jest kategorycznie zabronione. Najlepiej więc wezwać wtedy lawetę i nie próbować oszczędzać. Nie opłaca się.

VN:F [1.9.17_1161]
Ocena: 5.0/5 (1 oddanych głosów)
Automatyczne skrzynie co warto wiedzieć?, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Podobne wpisy:

  1. Automatyczne skrzynie
  2. Co warto wiedzieć o polisie Autocasco?
  3. Co warto wiedzieć o oknach
  4. Badanie ojcostwa – co warto wiedzieć!?
  5. Co warto wiedzieć o taśmach kroplujących?
Komentarze i pingowanie jest obecnie wyłączone.

Komentarze są wyłączone.