Amortyzator nie tylko dla orłów

amortyzator
  • Sharebar

Pośród wielu zespołów mechanicznych schowanych przed wzrokiem ale bardzo ważnych w aucie jest amortyzator. Jak działa i do czego służy? Krótko postaram się przybliżyć temat. Tym chętniej, gdyż zdarza się, że w środkach masowego przekazu znajduje się dużo zakłamań na temat amortyzatorów. Czasem to nawet motoryzacyjne programy jak dajmy na to Automaniak a także strony motoryzacyjne w necie sprzedają półprawdy. Czemu zatem mój artykuł jest właściwy ? W wyniku tego, że miałem do czynienia z różnymi rodzajami amortyzatorów. Tym bardziej chciałbym przybliżyć ten temat.

Funkcja
Zacznijmy od tego co to jest ten amortyzator. Jest to mechanizm mający na celu rozproszenie energii. Chcąc nazywać amortyzator ściśle według jego funkcji to należałoby mówić raczej rozpraszacz energii. Brzmi to jednak nieco słabiej także zostańmy już przy amortyzatorze. W autach stanowi on element zawieszenia. Współpracuje ściśle ze sprężyną, wahaczami, drążkami oraz elementami gumowo-metalowymi. Wahacze jako część zawieszenia odpowiedzialna za trzymanie piasty z kołem wchodzą w skład tzw. elementów prowadzących koło. Masa auta trzymana jest na sprężynach. Ich zmiana może zatem wpłynąć na prześwit a także charakterystykę drgań czyli zachowanie auta na nierównościach. Sprężyna pochłania energię przy wjeździe na nierówność uginając się. Potem jednak oddaje energię i tylko w niewielkim stopniu rozprasza ją na skutek tarcia wewnętrznego. Tą energię, którą chce oddać sprężyna musimy jakoś rozproszyć by nie skakać autem jeszcze 50m za przeszkodą. I tu do akcji wkracza amortyzator.

Budowa
Najistotniejszą częścią amortyzatora są zawory tłumiące przepływ oleju podczas ruchu tłoka. Przepływający przez zawory olej nagrzewa się w wyniku tarcia wewnętrznego między jego cząsteczkami. To właśnie ta zamiana postaci energii – kinetyczna energia zamieniana jest na cieplną oddawaną do otoczenia. Poprzez odpowiedni dobór zaworów wpływa się na charakterystykę tłumienia. Zestrajane są one zatem z charakterystyką sprężyny, geometrią zawieszenia oraz masą auta i jego przeznaczeniem. Zatem jeśli ktoś chce podrasować zawieszenie niech pamięta by traktować je całościowo, nie zapominając o jego poszczególnych elementach. Zdarza się, iż niektórzy wymieniają tylko sprężyny albo tylko amortyzatory i są zawiedzeni efektem. Miejmy zawsze na uwadze, że amortyzatory mają zapewnić ciągły kontakt opon z nawierzchnią i mają zatem ogromny wpływ na bezpieczeństwo. Źle zmodyfikowane zawieszenie może narazić nas na niebezpieczeństwo a także na koszty związane z szybszym zużyciem jego elementów. Jeśli chcemy zatem „ulepszyć” nasze zawieszenie zdajmy się na specjalistów i kupujmy zestawy amortyzatorów ze sprężynami i mocowaniami. Amortyzatory mogą być jednorurowe bądź dwururowe. W 90% przypadków są to amortyzatory dwururowe. Amortyzatory jednorurowe montuje się w droższych autach bądź sportowych wersjach aut klasy średniej. Obie konstrukcje są amortyzatorami hydraulicznymi czyli działają w oparciu o olej. Zawierają jednak też i gaz. W jednorurowych gaz ten jest pod dużo większym ciśnieniem i jest fizycznie oddzielony od oleju. Przestrzegam tutaj przed montowaniem amortyzatorów wysokociśnieniowych jednorurowych w miejsce tradycyjnych dwururowych. Niestety często nieświadomi sprzedawcy chcą nam wepchnąć amortyzatory „gazowe” nie wiedząc właściwie na czym rzecz polega. Amortyzatory jednorurowe posiadają wewnątrz olej i gaz pod ciśnieniem nawet 25 bar. Wyczujemy to gdy spróbujemy wcisnąć tłoczysko takiego amortyzatora. Napotkamy wtedy opór rzędu ok. 300 do 400N. Jeśli taki amortyzator nie został przewidziany do naszego auta to może on zaszkodzić naszemu pojazdowi i niekorzystnie odbić się na prowadzeniu, bezpieczeństwie i kieszeni. Teraz chyba wiecie trochę więcej o amortyzatorach. Jak macie jakieś pytania to zadawajcie je śmiało na thesite.

Mietek.

VN:F [1.9.17_1161]
Ocena: 0.0/5 (0 oddanych głosów)

Podobne wpisy:

  1. Nie tylko dla fanów mody
  2. Calvin Klein – jeansy i nie tylko
  3. Domowe przetwory i nie tylko
  4. Modny dom to nie tylko kwestia gustu
  5. Hale – tam pracują nie tylko maszyny
Komentarze i pingowanie jest obecnie wyłączone.

Komentarze są wyłączone.