Przyjazna nawigacja na stronach WWW

projektowanie stron www
  • Sharebar

Stałą, która wyróżnia dobrze zaprojektowane witryny jest prosty system nawigacji. Utrzymanie prostoty nawigacji dużych stron internetowych staje się coraz trudniejsze do osiągnięcia. Zarówno rosną wymagania treści, poziomy nawigacji stają się bardziej zawiłe, na dodatek coraz większy udział w przeglądaniu stron mają urządzenia o niewielkich rozmiarach ekranów.

Kluczem do sukcesu w każdym projekcie, szczególnie podczas kreacji dużej strony internetowej jest ścisła współpracy z klientami i utrzymywanie ich udziału w tak wielu aspektach procesu projektowania, jak to tylko możliwe. Zanim przejdziemy do kodowania, musimy dowiedzieć się więcej o projekcie.  Zaczynamy od badań oglądalności, przed przejściem przez architekturę informacji  i badania użyteczności. Weźmy na przykład dużą stronę jakiejś organizacji publicznej. Jak wiemy takie strony nie grzeszą czytelnością. Trzeba zacząć od badań oglądalności, aby dowiedzieć się, jakiego rodzaju informacji  użytkownicy będą szukać na stronach internetowych związanych z tą organizacją. Biorąc pod uwagę, że ta strona  ma przypuśćmy ponad 1300 podstron, które mają dobrze funkcjonować na PC i urządzeniach mobilnych, trzeba rozważyć to, co będzie potrzebne, aby upewnić się, że zawartość priorytetowa jest bardziej dostępna niż pozostałe treści. Typowe studio projektowe czy tez agencja reklamowa zaczyna od pozwolenie na przejście użytkownika testowego przez szkielet witryny, widząc, jak długo trwa docieranie przez testowego usera do interesujących go treści, można wysnuć pewne teorie na temat użyteczności nawigacji. Ten rodzaj testów jednak nie zawsze daje doskonałe rezultaty, ponieważ wiele niedoświadczonych użytkowników będzie miało problemy ze zrozumieniem funkcjonowania szkieletu (bez grafiki, kolorów, itp. ). Jednak takie badanie będzie stanowić dość cenny wgląd, jak łatwo lub trudno znaleźć interesujące nas treści na stronie. Przede wszystkim trzeba ustalić, które części strony są najważniejsze oraz poskładać wiele podobnych podstron w główne elementy nawigacyjne, mając cały czas na uwadze, te drobniejsze podstrony, które jak mogłoby się wydawać mają treść mniej ważną dla użytkownika, ale zawierają jakieś bardzo ważne , skondensowane czasem w jedno zdanie materiały. Przykładem może być tutaj informacja jak dojechać do danej organizacji umieszczona zamiast w sekcji kontaktu, to w menu pod hasłem Onas>Nasza placowka>Dojazd. Gdy uporamy się już z organizacją treści na stronie internetowej na komputery klasy PC, należy stronę przygotować na urządzenia mobilne. Tutaj doskonałą pomocą stają się tablety, gdyż są one formą przejściową z PC na smartfona. O ile interfejs menu dla tabletów można zaprojektować podobnie do tego jak na PC, poziome menu, rozwijane submenu itp., to dla smartfonów takie menu musi wyglądać inaczej, choćby ze względu na to, że większość użytkowników posługuje się telefonem w pionie. Zatem najlepiej będzie, jeśli menu dla smartfona będzie układać się w pionie, a submenu będzie rozwijać się w dół po kliknięciu głównego przycisku menu. Chociaż widać tutaj ogromna różnicę w stylu nawigacji i mogłoby się wydawać, że strona WWW nie zachowuje spójnośći pomiędzy wersją na PC a na smartfona, to jest to lepsze rozwiązanie niż umieszenie nawigacji na urządzeniu mobilnym , która będzie kompletnie niefunkcjonalna. Podejmowanie decyzji projektowych na podstawie wyboru użytkowników powinno być najważniejsze. Jeśli nie są oni zaangażowani w początkowej fazie projektu, to przynajmniej powinni być zaangażowani w czułe części projektu. Trzeba upewnić się, że podjęty kierunek jest jak najlepszy dla użytkowników, w oparciu o ich zrozumienie środowiska, które planujesz stworzyć i ich zdolność do uzyskania dostępu do zawartości. Następnie trzeba ustalić, jaki kod jest potrzebny do płynnego przejścia z pulpitu do telefonów komórkowych. Czy to wymaga trochę animacji w JavaScript, aby wyglądało ładnie? Czy jego orientacje trzeba zmieniać z poziomej na pionową? Co można zrobić z początkowym CSS, co pozwoli na jeszcze płynniejsze przejścia, które wymagają mniej korekt? Wreszcie, nie pozwól, aby przygniótł Cię złożony system nawigacji lub architektura informacji. Daj do zrozumienia użytkownikom, że twoje menu jest niegroźne i łatwe do zrozumienia.

VN:F [1.9.17_1161]
Ocena: 0.0/5 (0 oddanych głosów)

Podobne wpisy:

  1.  Projektowanie stron www dla portali internetowych.
  2. Nawigacja – gadżet czy rewolucja?
  3. Nawigacja satelitarna GPS – czy warto?
  4. Cel – firmowa strona WWW
  5. Katalogi stron www
Komentarze i pingowanie jest obecnie wyłączone.

Komentarze są wyłączone.