Kilka słów o pozycjonowaniu

internet
  • Sharebar

Zapewne wielu z was słyszało kiedyś lub w jakiś sposób zetknęło się z pojęciem pozycjonowania stron. Można znaleźć wiele forów czy blogów na ten temat jednak tam zazwyczaj temat poruszany jest z fachowego punktu widzenia. Rzadko kiedy można trafić na opis przeznaczony dla laika pozwalający mu zrozumieć to zagadnienie. Dlatego właśnie spróbuję nieco przybliżyć tę tematykę w sposób zrozumiały i nie wymagający wiedzy z zakresu tworzenia stron czy właśnie samego ich pozycjonowania.

Zacznijmy od początku. Czym jest pozycjonowanie? W prostych słowach jest to wykorzystanie różnego rodzaju technik mających na celu wyświetlenie naszej strony na jak najwyższym miejscu po wpisaniu określonych słów w przeglądarce takiej jak google, Bing itp. Na przykład posiadając swojego bloga o tematyce związanej z komputerami będziemy chcieli żeby po wpisaniu w wyszukiwarce słów “blog o komputerach” wyświetlił się on jak najwyżej. Dlaczego? Bo większość z nas nie przegląda w ogóle stron znajdujących się dalej niż na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a biorąc pod uwagę, że na stronie mieści się 10 pozycji to nasz blog ma szanse zaistnieć tylko wtedy kiedy w tej dziesiątce się zmieści. Panuje przekonanie, że im wyżej jest nasza strona tym jest wartościowsza i wybieramy najpierw tę z pierwszego miejsca, a jeżeli nie znajdziemy tam tego czego szukamy patrzymy dalej. Nie do końca jest to prawdą ale opiszę to później.

Na czym w takim razie polega pozycjonowanie stron i jak to się robi? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa o ile w ogóle da się jej udzielić. Firmy zajmujące się tym profesjonalnie mają swoje sekrety, których nie zdradzają, a żadnej jednoznacznej definicji i zasady nie ma. Jedyną instytucją wiedzącą dokładnie jak to działa jest Google i mimo opublikowania oficjalnego dokumentu z zasadami dobrego pozycjonowania nie wnoszą one kompletnie nic. To co zawierają może jedynie naprowadzić nas na pewne rzeczy i coś podpowiedzieć. Niestety nie jest to gotowa instrukcja obsługi chociaż może to i dobrze :) Ważne jest żeby sam kod strony był zoptymalizowany. Są firmy przeprowadzające audyt naszej strony dzięki czemu możemy dowiedzieć się co trzeba poprawić żeby jak najlepiej stronę wypozycjonować. Jest to jednak czubek góry lodowej. Dalej jest już tylko mozolna i czasochłonna praca. Najgorsze jednak jest to, że zasady w pozycjonowaniu ciągle się zmieniają i to co dziś jest podstawą i działa dobrze jutro traci całkowicie swoją moc i strona spada w dół. Najpopularniejsze metody wykorzystywane powszechnie to dodawanie strony do katalogów stron internetowych i metoda w teorii mocniejsza czyli wykorzystanie tzw. presell page. Co to jest? Są to strony, na których ludzie piszą artykuły na różne tematy. W artykułach tych wstawiane są linki do naszej strony co może generować na niej ruch poprzez kliknięcie linku i zwiększa jej znaczenie w robotach wyszukiwarek. Czym z kolei są te roboty? Są to specjalne skrypty wyszukiwarek np. z firmy google, które przeszukują strony internetowe, sprawdzają ich zawartość i wychwytują zmiany na nich w tym także te linki do naszej strony. Robot trafiając na stronę z nowym artykułem aktualizuje w pewien sposób w swojej pamięci stronę, zapamiętując adres strony z wstawionego przez nas linku i tym samym zwiększając jej wartość. Dzieje się tak jednak tylko kiedy nasz artykuł z linkiem znajduje się na stronie wartościowej. Są bowiem także strony uznawane za śmieciowe. Może się tak stać np. kiedy strona z artykułami nie jest moderowana i dopuszcza wstawianie artykułów z automatów. Taki artykuł to zlepek słów nie mający większego sensu i będący stekiem bzdur. Czasem robot tego nie wychwyci ale można samemu takie strony zgłaszać i wtedy sprawdzane są ręcznie przez pracowników z google. Kiedy strona trafi na czarną listę to i nasz link tam umieszczony jest nic nie warty.

Nie każdą stronę da się jednak wypozycjonować tak samo łatwo bądź trudno. Dużo zależy od tematyki naszej strony. Jeżeli jest to tematyka niszowa gdzie nie ma wielkiej konkurencji jest to o wiele prostsze niż w przypadku stron z tematyką popularną gdzie konkurencja jest ogromna.  W takim przypadku nasza strona może przepaść w ogromie innych podobnych, a jej wypozycjonowanie wymaga o wiele większego nakładu pracy. Mimo to nawet strony z tematyką popularną także mogą sobą przedstawiać różną trudność w pozycjonowaniu. Jest tak gdyż oceniana jest nie szata graficzna czy tylko sam kod ale także jej zawartość czyli to czy treść tam zawarta jest wartościowa czy śmieciowa. Dlatego łatwiej będzie wypozycjonować bloga o popularnej tematyce z ciekawą i wartościową zawartością niż bloga o tej samej tematyce ale pustego lub z byle jaką zawartością. Tak samo łatwiej wypozycjonować np. stronę firmy zawierającą jej opis, dane itp. niż sklep internetowy. Największy problem sprawiają jednak strony wykonane w technologii FLASH. Jest to technologia służąca do tworzenia animacji dla stron internetowych czasem jednak wykonuje się za jego pomocą całe strony.  Jest ona wtedy bardziej podobna do pliku video niż strony internetowej i nie da się za pomocą robota przeszukać jej zawartości. Jest to sporym problemem przy pozycjonowaniu.

Pomijając wszystko powyższe można i tak stwierdzić, że chyba nigdy nie dowiemy się tak w 100% jak strony wędrują w górę w wynikach wyszukiwania. Algorytmy za to odpowiedzialne są tak złożone, że można tylko domyślać się ich części. Każdy kto zajmuje się tym zagadnieniem zawodowo ma swoje metody, do których zazwyczaj dochodził metodą prób i błędów przez dłuższy czas. Jeżeli ktoś wpadnie na jakiś sposób raczej się tym z nikim nie dzieli gdyż jest to jego praca generująca zyski. Zajmując się tym amatorsko trzeba mieć anielską cierpliwość, czas i determinację gdyż jest to nieraz tytaniczna praca. Jednak kiedy nasza strona zdobędzie dużą popularność w dużym stopniu sama się wypozycjonuje dzięki użytkownikom ją odwiedzającym. Do tego przecież dążymy aby mieć jak największą rzeszę zadowolonych internautów i po to te całe przedsięwzięcie z pozycjonowaniem.

VN:F [1.9.17_1161]
Ocena: 0.0/5 (0 oddanych głosów)

Podobne wpisy:

  1. Ogólnie o pozycjonowaniu.
  2. Dzięki pozycjonowaniu zyskasz nowych Klientów
  3. Pozycjonowanie – kilka słow
  4. Kilka słów na temat kobiecej natury
  5. Kilka słów o producentach wózków widłowych
Komentarze i pingowanie jest obecnie wyłączone.

Komentarze są wyłączone.