Dobry pomysł to nie wszystko

  • Sharebar

Pewnego dnia dostajesz nagle olśnienia i wpada Ci do głowy świetny pomysł na biznes. Wpadasz w euforię i myślisz sobie, że od tej chwili Twoja przyszłość maluje się już tylko w jasnych barwach. Twój pomysł przecież jest tak genialny, że na pewno Ci się uda. Na początku podbijesz rynek polski, ale to tylko na początek, bo wiadomo, że już niedługo rynek zagraniczny stanie przed Tobą otworem. Świat będzie Twój i staniesz się bogaty.

Wiele osób uważa, że wystarczy wpaść na dobry pomysł, a sukces gwarantowany. Życie szybko weryfikuje taki sposób myślenia. Okazuje się, że doskonały pomysł to dopiero początek biznesowej drogi, która wcale nie jest prosta do przebycia. To trasa, na której co rusz pojawią się nowe przeszkody i ograniczenia. Niektórzy niestety nie potrafią jej przebyć, dlatego tak wiele nowych biznesów kończy się fiaskiem. Potrzeba wiele wytrwałości, kreatywności i cierpliwości, aby pokonywać utrudnienia, nie tracąc przy tym zapału i energii.
Podobnie było w przypadku tworzenia FEEGLE czyli wyszukiwarki okazji cenowych. Pomysł na FEEGLE wpadł tak po prostu podczas wycieczki do Berlina. Pewnego dnia absolwent Politechniki Wrocławskiej stwierdził, że brakuje mu w Internecie wyszukiwarki, która gromadzi wszystko w jednym miejscu. Za każdym razem wchodzenie na groupon, gumtree, ceneo, olx i tym podobne portale jest męczące i zabiera za dużo czasu. Poza tym zdarzają się sytuacje, kiedy upragniona rzecz jest zbyt niszowa czy trudno dostępna. Przydałaby się wtedy możliwość przeszukiwania Internetu i powiadamiania czy dana rzecz  pojawiła się gdzieś w przestrzeni wirtualnej. Potrzeba matką wynalazku i tak właśnie narodził się FEEGLE.
A skąd pomysł na nazwę? Wspomniany wcześniej absolwent zaczytywał się wtedy w powieściach Terrego Pratcheta, w których buszowały sprytne skrzaty nazywające się Nac Mac feegle i potrafiące wszystko znaleźć.
Pierwszym wyzwaniem dla FEEGLA było stworzenie dobrego logo. Powstało logo mocno wzorowane na skrzatach z powieści Pratcheta i wzbudziło ono wiele skrajnych emocji. Osobom nie znającym Pracheta, logo kojarzyło się z szatanem bądź sklepem z psychodelikami ;) . Trzeba było je zmienić tak, aby budziło pozytywne emocje. Kolejna wersja złagodziła wizerunek FEEGLA i dzięki temu stał on się bardziej przyjazny i sympatyczny. Znajomi zaakceptowali i polubili nową wersję skrzata.
Kolejne przeszkody pojawiły się przy tworzeniu layoutu. Powstało jego kilka wersji i trudno było wybrać taką, aby wszystkim pasowała. Przy okazji pojawił się też problem z wybraniem dobrego grafika. Każda osoba zaangażowana w projekt, miała inną wizję na layout i krytykowała jego poprzednie warianty. Po wielu debatach i zmianach została wybrana wersja, która jest aktualna do dziś. Przy tego typu wyborach pamiętaj, żeby nie kierować się tylko swoją opinią, ale mieć na uwadze zdanie innych osób, ponieważ docelowo mogą być Twoimi klientami. Gdyby Twórca Feegla przejmował się negatywnymi opiniami to nigdy nie poszedł by dalej.
Trudności przysporzyło też pozyskanie kompetentnych pracowników w granicach budżetu firmy i zbudowanie stałego zespołu. W tej sytuacji dobrą opcją jest skorzystanie ze stażów z urzędu pracy. Dzięki temu możesz dać szansę kreatywnym osobom, nie tracąc przy tym dużych zasobów finansowych.
Dla nowego biznesu bardzo ważną kwestią jest marketing. Najlepiej jeśli rozpoczniesz go już na wczesnym etapie, bo jest to proces długotrwały. W przypadku Feegla na początku nie było żadnej strategii marketingowej, co utrudniało wszelkie działania promocyjne. Błędem był też brak pozycjonowania.
Nie lada wyzwaniem okazała się też promocja na facebooku. Stworzenie dobrego konkursu na portalu społecznościowym wymaga pewnego doświadczenia i praktyki. Pierwsze konkursy Feegla nie trafiały do docelowych użytkowników. Tym samym generowały zbyt duże koszty niewspółmierne do efektów. Tworząc konkurs miej cały czas na uwadze, co chcesz nim osiągnąć. Przeznacz konkretną kwotę jaką możesz wydać na nagrody oraz czas trwania konkursu.
Łatwo też zniechęcić potencjalnych użytkowników koniecznością rejestracji, tak jak to było w przypadku Feegla. Człowiek z natury jest istotą leniwą i dąży do celu możliwie najkrótszą drogą.  Z tego powodu przy tworzeniu własnego projektu pamiętaj, aby jak najwięcej funkcji było intuicyjnych i łatwych w użyciu. Ucząc się błędach Feegle usprawnił działanie portalu  i obecnie rejestracja potrzebna jest tylko przy funkcji monitoringu.
Jeśli zaś chodzi o stronę techniczną portalu to we wcześniejszych etapach używane były zbyt słabe serwery, co spowalniało działanie wyszukiwarki. Prócz tego wprowadzane mechanizmy nie współdziałały ze sobą przez co np. funkcja monitoringu blokowała poprawne wyszukiwanie przedmiotów. Przy wprowadzaniu zmian ważne jest testowanie.
Zakładając swój biznes należy stwórz strategię odpowiednią strategię marketingową, aby Twój biznes rozwijał się sektorze rynku do którego celujesz. Istotne jest przeznaczenie środków na pozycjonowanie, reklamę google adwords, promocję w social media. Ważne jest budowanie zespołu i nawiązywanie relacji partnerskich, ponieważ sam niczego wielkiego nie osiągniesz.
Historia portalu FEEGLE pokazuje, że budowanie swojego biznesu to ciągły i długotrwały proces. Startapowcy ucząc się na własnych błędach oraz obserwacji konkurencji zbierają coraz większe doświadczenie.

VN:F [1.9.17_1161]
Ocena: 5.0/5 (1 oddanych głosów)
Dobry pomysł to nie wszystko, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Podobne wpisy:

  1. Oprocentowanie lokat to nie wszystko
  2. Dobry serwis pracy, to nie takie proste
  3. Liczy się pomysł
  4. Płyty w 2014 – jeszcze nie wszystko wiemy
  5. Świadome zakupy z Feegle
Komentarze i pingowanie jest obecnie wyłączone.

Komentarze są wyłączone.