Jak zaoszczędzić na ogrzewaniu w zimie?

  • Sharebar

Jesienią i zima stajemy przed koniecznością ogrzania domu. Taki klimat. Nie dość, że trzeba kupić opał, sprawdzić sprawność pieca to jeszcze trzeba tracić czas i energię. Osoby mieszkające w bloku nie maja lżej, bo rachunki za ogrzewanie potrafią przyprawić o ból głowy. Jak zaoszczędzić i nie marznąć?

Sposoby na tanie ogrzewanie

Najtaniej byłoby nie grzać w ogóle, zapakować się pod koc i liczyć na to, że mrozy nie będą zbyt ostre. Niestety nasz klimat wyklucza takie rozwiązanie. Chyba, że chcesz borykać się z pleśnią, wilgocią i pękającymi ścianami. Na szczęście są sposoby, by nieco obniżyć koszty ogrzewania. Wystarczy trochę samozaparcia i kontrola. Oto niektóre z nich:

Piec i grzejniki;

  • dobierz moc pieca do ogrzewanej powierzchni – w niewielkim domu jednorodzinnym nie potrzebujesz pieca o wielkiej mocy.
  • nie zasłaniaj grzejników i rur od centralnego ogrzewania – zrezygnuj z długich zasłon i mebli tuż przy grzejnikach.
  • dbaj o odpowietrzanie grzejników.
  • zastosuj folię odbijającą ciepło – można ją kupić w marketach budowlanych, to ta srebrna folia montowana na ścianie za grzejnikiem. Nie tylko odbija ciepło, ale i izoluje ścianę, więc ciepło nie ucieka na zewnątrz.
  • skręcaj kaloryfery – kiedy kładziesz się spać albo wychodzisz z domu.

Okna i drzwi;

  • uszczelnij okna, drzwi wejściowe i wszelkie otwory (np. na kabel od satelity) – nowe okna są zazwyczaj bardzo szczelne, starsze wymagają pomocy.
  • korzystaj ze słońca – odsłaniaj okna w dzień, zasłaniaj nocą. Za energię słoneczną nie płacisz.
  • wietrz mieszkanie – zanim otworzysz okna skręć wszystkie grzejniki, wietrz krótko ale intensywnie. Wystarczy na kilka minut otworzyć okna na oścież.
  • zamykaj drzwi między pokojami – to ogranicza przeciągi i wymianę powietrza w chłodniejszych pomieszczeniach.

Pomieszczenia;

  • różnicuj temperaturę – w pomieszczeniach, w których przebywasz częściej i łazience potrzebujesz wyższej temperatury. W sypialni, pralni lub gabinecie niższej.
  • wykorzystuj inne źródła ciepła – skorzystaj z ciepła jakie daje gotowanie w kuchni, jeśli korzystasz z piekarnika, po pieczeniu pozostaw go otwarty na oścież.
  • zadbaj o ciepłą podłogę – zastosuj grupy dywan, wkładaj cieplejsze skarpety albo kapcie.
  • nawilżaj powietrze – odpowiednia wilgotność powietrza to nie tylko zdrowie (poprawia koncentrację, wyklucza choroby układu oddechowego), ale także ciepło. Jeśli w pomieszczeniu wilgotność powietrza oscyluje między 40 a 60% to mamy wrażenie, że jest cieplej niż jest w rzeczywistości. Warto to wykorzystać.
VN:F [1.9.17_1161]
Ocena: 0.0/5 (0 oddanych głosów)

Brak podobnych wpisów.

Komentarze i pingowanie jest obecnie wyłączone.

Komentarze są wyłączone.